تصویب آئین نامه مراکز مثبت زندگی در هیات دولت در دستور کار قرار دارد

سرپرست سازمان بهزیستی کشور گفت: پیگیری تصویب آئین نامه مراکز مثبت زندگی در هیات دولت و تقویت این مراکز در دستور کار قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر سید جواد حسینی در دیدار با کانون مراکز مثبت زندگی، گفت: سازمان بهزیستی کشور خط مقدم کمک به مددجویان، اقشار آسیب پذیر و آسیب های اجتماعی و پیشانی خدمت دولت و یک سازمان عاطفی، انسانی و اجتماعی است.

حسینی گفت: نظام تصمیم گیری در سازمان بهزیستی ضمن دانش بنیاد، مشارکت محور، محله گرا، خانواده محور، تجربه گرا بودن، توانمندسازانه و مبتنی بر نظریه دارایی محور خواهد بود.

وی افزود: بر اساس این نظریه که در مقابل نگاه نقص محور است، همه انسان ها استعدادها و دارایی هایی دارند که اگر این دارایی ها دیده شوند و رشد یابند نواقص برطرف می شوند که این نگاه توانمندسازانه است.

حسینی با اعلام اینکه سیاست دولت بر کوچک سازی دولت و بزرگ کردن نقش مردم بوده است، گفت: مردم وقتی بزرگ می شوند که تشکل و از سوی دولت قدرت یابند، آنگاه خدمات بهره ورانه تر، بهینه تر و موثرتر به جامعه ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های مردمی سازی در سازمان بهزیستی، مثبت زندگی است، افزود: ایجاد مراکز مثبت زندگی جهت گیری درستی بوده است. این مراکز از سال ۱۳۹۹ تاسیس شدند و هم اکنون ۲۵۰۰ مرکز در سراسر کشور فعالیت می کنند.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور محله محوری را از مهمترین ویژگی های مراکز مثبت زندگی برشمرد و گفت: خدمات تجمیعی، در دسترس و محله محور با رویکرد فعال در این مراکز ارائه می شود یعنی به سمت مردمی که نیازمند خدمت هستند حرکت می کند و مداخله بهنگام طلایی که پیشگیرانه، کم هزینه تر و با بهره وری بیشتر است باید محقق شود.

حسینی با بیان اینکه خدمات مثبت زندگی توانمندسازانه و در خط مقدم خدمت است، افزود: این نوع از خدمت اعتماد مردمی و سرمایه اجتماعی را در جامعه ایجاد می کند.

حسینی بیان داشت: اگر رضایت مددجویان از خدمات سازمان بهزیستی وجود داشته باشد در جهت اهداف سازمانی حرکت کرده ایم که منجر به افزایش سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش ماموریت های سازمان بهزیستی و کوچک شدن ساختار آن، گفت: در ۱۰ سال گذشت ۱۹.۸۵ درصد ساختار این سازمان کوچک شده و تعداد مراکز از ۸ هزار به ۱۳ هزار مرکز غیر دولتی با رشد ۶۰ درصدی مراکز مواجه بوده ایم و این سیاست همچنان توسعه کمی و کیفی خواهد یافت.

حسینی همچنین در خصوص مراکز مثبت زندگی، گفت: طرح هایی مثل مراکز مثبت زندگی در اجرا با مشکلاتی مواجه بوده است از جمله اینکه ابتدا می بایست به صورت پایلوت اجرا و از صاحب نظران و ... پیوست مشارکتی دریافت و پس از برطرف شدن اشکالات به صورت فراگیر اجرایی می شد.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور افزود: ارتقای خدمات و گسترش آن از سطح یک، عدم تجمیع اعتبارت مرتبط در مرکز، تضعیف مراکز مددکاری را از نواقص این مراکز عنوان کرد که باید مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه کانون باید در جهت کیفیت بخشی مراکز مثبت زندگی، کمک کند، گفت: پیگیری تصویب آئین نامه مراکز مثبت زندگی در هیات دولت و تقویت این مراکز در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 120048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =